Tiistaina 25.9 startattiin reissu iltalaivalla Turusta Tukholmaan. Hytissä oli tiivis tunnelma kolmen koiran kanssa smiley Eka pidempi pysähdys tehtiin Brahehusin raunoiden kohdalla.

Nemi katseli maisemia ja melkein loikkasi ikkunalaudalle, josta oli melkoinen pudotus.

Sillan yli ajeltiin Tanskan puolelle ja hodaripysähdys oli pakko tehdä vaikka vettä satoikin. Lautalla siirryttiin sitten Rödbystä Puttgarteniin Saksaan ja ajettiin Schweriniin yöksi. Hieno linna ja hyvät puistot kävelyttää koiria.

Sieltä matka jatkui motaria kohti Tsekkiä. 180 km/h:n vauhdissa alkoi kerran jo aikaisemmin osittain irronnut alumiininen eberin suojapelti kolista ja piti pysähtyä levähdysalueelle irrottamaan se kokonaan.
Ruuhkissa seisottiin Saksassa ennen Tsekin rajaa sekä Tsekin puolella melkoiset ajat. Myöhään illalla kun päästiin Bratislavaan ja etsimisen jälkeen löydettiin oikea ovi, mistä pääsi hotelliin sisään, oli ikävä yllätys kun autoa ei saatukaan hotellin parkkiin ja respa sanoi ettei yleinen p-alue ole turvallinen frown
Koirista ei pitänyt mennä lisämaksua mutta kuulemma se koski vain pieniä koiria ja neuvottelunkin jälkeen kahdesta koirasta olisi mennyt maksu. Vedin herneet nenään koiramaksusta ja varsinkin siitä ettei lupauksesta huolimatta autoa saanut hotellin eteen puomien sisäpuolelle vaikka siinä oli tyhjiä paikkoja! Ei sitten jääty sinne ollenkaan vaan jatkettiin matkaa. Tosin huone piti maksaa joka tapauksessa joten käytiin sitten kettuillessamme vuoronperään huoneessa vessassa devil

Unkarin läpi huristeltiin sitten Romaniaan, johon saavuttiin aamunkoitteessa. Mie torkuin välillä ja Jussi ajoi koko matkan. Aika hurjalta tuntui nähdä kulkukoiralaumoja heti rajakaupungissa, muutenkin maisema muuttui rähjäisemmäksi ja liikenne hurjemmaksi. Puolen päivän jälkeen saavuttiin Targu Muresiin, jossa meillä oli onneksi hieno hotellihuone ja hotellilla aidattu iso piha ja nurmikkoa. Kauppoja ja ravintoloita löytyi ihan läheltä.

Eka näyttely oli lauantaina ja kehät alkoi vasta klo 15. Ehdin siis aamupäivällä pestä ja puhaltaa Nemin kokonaan, sen turkki kun ei vielä ole valmis niin apukeinot on käytettävä. Puolenpäivän aikaan mentiin näyttelypaikalle ja saatiinkin auto kehän luokse. Teltta pantiin kuitenkin pystyyn että saatiin varjoa ja koirien häkit sinne hiukan viileämpään. Lämpötila kipusi yli 30 asteen... Viilennysalustoilla oli siis käyttöä!
Viggo oli ekana kehässä ja sai junnusertin ja oli rop-junnu ja paras uros. Sen kilpakumppani ei ilmestynyt paikalle ollekaan. Nemi oli rop ja sai cacibin, Sari auttoi rop-kehässä. Turbo oli paras uros ja sai cacibin ja molemmat aikuiset valioitui Romanian valioiksi. Kaikki kolme sai myös Crufts qualificationin wink  Tuomarina oli Miguel Angel Martinez. Ryhmät alkoi iltakahdeksalta.

Kuvassa Nemi sekä Nietu.

Ja Viggo junnukehässä. Tuolla esitin myös löwchenin ysiryhmässä.

Ennen BIS-kehää oli upea esitys. Kuu oli melkein täysi ja me siellä vampyyrien maassa Transsilvaniassa...

BIS-voittajan palkinnot.

Puoliltaöin oltiin hotellilla ja aamulla piti olla jo takaisin näyttelyalueella. Teltta jätettiin varaamaan meidän paikkaa. Auto saatiin taas lähelle kehää seuraavana aamuna. Sunnuntain tuomarina oli Szabo Sandor, hän halusikin samaan aikaan kehään molemmat rodun edustajat. Sari auttoi taas esittämällä Nemin, tällä kertaa Viggo oli rop ja tietty rop-junnu. Siitä tuli myös Romanian junnuvalio ja Nemistä ja Turbosta Romanian Grand valiot, Turbo oli taas paras uros. Tähän näyttelyyn ei muita collieita ollut ilmoitettukaan kuin meidän 2+2.

Targu Muresissa oli näyttelyalueen liepeille laitettu rotanmyrkkyä ja mioriticin pentu kuoli siihen crying Oliko myrkky kulkukoirille vai näyttelykoirille tarkoitettu, sitä ei tiedetä.

Ryhmien jälkeen ajeltiin Brasoviin Casa Samuraihin yöksi. Omistajalla oli kaksi bichonia, joita hän ylpeänä esitteli. Aamulla nukuttiin pitkään ja sitten ajeltiin rauhassa Ploiestiin. Hotellin parkkipaikka oli ahdas mutta muuten ihan mukava paikka.

Hotellin pihalla kasvoi upeita ruusuja.

Tiistaina ajeltiin sitten kaupungin toiselle puolelle näyttelyyn, sielläkin oltiin niin ajoissa että saatiin auto ihan kehän viereen varjoon eikä pystytetty telttaa ollenkaan. Marja Talvitie tuomaroi ja jälleen samat tulokset. Nemillä korvat pyrki pystyyn tosi pahasti, se mokoma aloitti juoksun yli kuukauden etuajassa. Kehän jälkeen autoin kolarissa ollutta yorkin omistajaa ja ryhmässä kävin omien lisäksi myös cavaljeerin kanssa. Välillä olin auttamassa ison kehän pyöritystä.

Keskiviikkona ajettiin Bukarestiin, ensivaikutelma oli kaoottinen liikenne ja hirveät ruuhkat sekä kulkukoiria tosi paljon. Hotelli oli ihan ok, tosin rappusia oli turhan paljon cheeky Läheltä löytyi kauppa, sen pihalla tosin oli ilmeisesti vahteina kolme kulkukoiraa.

Torstaina oli Bucharest winner, tuomarina Janiki Steinbock. Viggon päästä hän ei tykännyt eikä Nemin turkki riittänyt, molemmille eh. Turbo oli ainut uros ja sille hän antoi tittelin. alla Viggo arvosteltavana.

Illalla lähdettiin lenkittämään koiria hotellilta ja takaisin tullessa hyökkäsi kulkukoiralauma kimppuun. Ne rähisivät ensin aidan takana mutta sitten aita loppui ja ne tuli päälle no Mie löin lähintä koirien remmeillä ja molemmat huudettiin ja karjuttiin niille. Onneksi päästiin vilkasliikenteisen tien yli niitä karkuun eikä ne päässeet puremaan. Suunnittelin jo aseen hankkimista jostain mustasta pörssistä...

Perjantai ja lauantai oli vapaapäiviä näyttelyistä, silloin käytettiin koiria ensin puistossa kävelyllä ja sitten mentiin kaupungille.

Kepo ja Viggo puistossa.

Bukarestin nähtävyyksiä

Kierros aloitettiin vohvelilla suklaajäätelön, suklaakastikkeen ja kermavaahdon kera, nam!!

Samassa paikassa käytiin vielä syömässä ennen hotellille paluuta. Lauantaina ei kierrelty niin kauaa ja syötiin pizzat eri paikassa. Join vielä ennen hotlalle menoa drinkin nimeltä PS I love you ja se oli älyttömän hyvää!
Bukarest on tosi kaunis kaupunki ja ihmiset hirmu ystävällisiä, meille tuli moni juttelemaan puistossa ja silittelemään koiria. Hotellien henkilökuntakin on ollut avuliasta ja ystävällistä joka hotellissa Romaniassa.

Sunnuntaina oli sitten Euroopan voittaja. Odotuksia ei ollut enää mitään kun cacibeja oli tullut Nemille ja kaikki oli valioituneet. Mutta kuinkas kävikään: Viggo oli ekana kehässä heti klo 10 ja voitti junnu-urokset!
Junnunarttu oli sitten rop-juniori mutta Viggosta tuli siis Euroopan juniorivoittaja 2012!!!!

Nemi sai sileän erin, turkkia olisi tarvittu enemmän... Tuomarina oli Norman Deschuymere.
Turbo tempaisi olemalla jälleen paras uros ja saamalla siis tittelin Euroopan voittaja 2012!! Uskomatonta!!

Sunnuntaina käväisin kehässä irlanninvesispanielin kanssa ja olin myymässä ruusukkeita, tosi hauskaa hommaa ja pääsin puhumaan jopa ranskaa muutaman sanan laugh

Allaolevat kuvat Sari Kupiainen, Showtailors

Uusia titteleitä tuli koirille kahdeksan tällä reissulla smiley Nemi sai kolme cacibia ja odottelee nyt ajan täyttymistä ja sitten kolmannesta maasta jahtaamaan sitä viimeistä aikacacibia. Nemi oli myös kahdesti rop. Turbo sai kaikki viisi mahdollista cacibia ja kaikki mahdolliset tittelit. Viggo oli kolme kertaa rop-juniori ja kerran rop ja EuW:ssä "vsp-juniori".

Maanantai-aamupäivällä käytettiin koirat puistossa ja etsittiin posti, että saatiin kortit matkaan. Sitten olikin aika lähteä kohti kotia.

Maisemia matkalta Romanian puolelta

Yö oltiin Unkarissa Debrecenissä, oli kyllä ihanaa kun ei tarvinnut koiria kävelyttäessä pelätä kulkukoiria!!!!
Matka jatkui Puolan ja Via Baltican kautta Tallinnaan yöpymättä enää siinä välissä. Keskiviikkona ehdittiin 16.30 lähtevään laivaan nipin napin ja oltiin takaisin Suomen kamaralla 18.30.

15 päivää reissussa, reilut 6000 kilometriä ja 11 maata ja siis kahdeksan uutta titteliä!